pojazdmechanika

Mechanika pojazdowa Cartech

mechanika samochodowa

z nami daleko zajedziesz

kontrolki - mechanika Email

Co się w aucie świeci, czyli kontrolki informacyjne i ostrzegawcze

Na pewno nie raz w trakcie jazdy zdarzyło się wam że zapalił się jakaś kontrolka ostrzegawcza. Mimo iż znaczenie większości jest dla nas oczywista tak jak informacja o zapalonych światłach, problemie z systemem ABS czy poduszce powietrznej, to jednak coraz bardziej skomputeryzowane zautomatyzowane samochody oferują coraz więcej systemów na pokładzie z którymi możemy spotkać się po raz pierwszy i nie jednego wytrawnego kierowcę mogą wprowadzić w zakłopotanie. Aby nie mieć żadnych wątpliwości i wiedzieć które z nich są tylko informacją nie mającą wpływu na bezpieczeństwo, a po zakaleniu których powinniśmy szybko zjawić się u mechanika , lub natychmiast zatrzymać pojazd Poniżej przedstawiamy opis kontrolek w pojezdzie.

Najpierw jednak, tytułem wstępu:
Na desce rozdzielczej auta mamy 3 główne kolory kontrolek: czerwony, pomarańczowy i zielony. Najważniejsze i co za tym idzie, sygnalizujące najgorszą dla auta awarię, wyświetlane są w kolorze czerwonym. Dalej pomarańczowe- te oprócz awarii mogą oznaczać także uaktywnienie niektórych z systemów, w które jest wyposażone auto. Kontrolki w kolorze zielonym nie sygnalizują awarii, a określają poszczególne funkcje, w które auto zostało wyposażone.

Kontrolka plus komunikat
Zwłaszcza w nowszych autach wraz z zaświeceniem kontrolki pojawia się także stosowny komunikat na wyświetlaczu komputera pokładowego. Te z Was, które mają szczęście podróżować autami z polskim menu komputera (np. w nowych modelach Renault (Clio, Laguna) otrzymają informację w języku polskim. To znacznie ułatwia sprawę. Otrzymacie jednak tylko informację o rodzaju usterki, a nie o tym co należy w zaistniałej sytuacji zrobić.
Mimo tego, zaświecenie kontrolki lub komunikat komputera pokładowego o usterce zawsze powinniśmy traktować poważnie, mimo że w wielu autach komunikaty takie pojawiają się mimo poprawnej pracy układów. Usterki mają różną wagę, więc konsekwencje zbagatelizowania sygnału będą również różne.

Niewystarczające ciśnieniem oleju silnikowego/ olej zużyty
Jeżeli lampka sygnalizacyjna .... zaświeci się podczas jazdy powinnyście natychmiast wyłączyć silnik i zwrócić się do serwisu. Brak oleju może spowodować zatarcie silnika, co w rezultacie spowoduje ogromne koszty związane z przywróceniem autu „życia”.
Kontrolka ta, gdy sygnalizuje olej zużyty na ogół miga przy każdym uruchomieniu silnika i następnie co ok. dwie godziny aż olej zostanie wymieniony.


Niewystarczające doładowanie akumulatora
Po pierwszym obróceniu kluczyka w stacyjce lampka ta zaświeci się, ale powinna zgasnąć zaraz po uruchomieniu silnika (gdy silnik pracuje na biegu jałowym, czyli tzw. luzie dopuszczalne jest lekkie opóźnienie zgaśnięcia lampki).
Jeżeli jednak świeci się na stałe może to oznaczać za słaby akumulator. Możemy więc akumulator doładować, wymienić lub udać się do najbliższej stacji serwisowej.
Przy palącej się kontrolce jazda nie jest zalecana.


 

 

Minimalny poziom oleju silnikowego
Po włożeniu kluczyka do stacyjki i przekręceniu raz, lampka ta powinna się zapalić, ale chwilę później zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie, oznacza to, że poziom oleju jest minimalny. W takiej sytuacji musicie dolać olej (ważne by był taki sam) i pojechać dalej. Jeśli tego nie zrobicie, nie wolno Wam jechać dalej. Brak oleju może spowodować zatarcie silnika i ogromne koszty naprawy.

 

 

 

Kontrolka odpowiedzialna za hamulec ręczny lub poziom płynu hamulcowego
Będzie się świecić w sytuacji, gdy zaciągnięty będzie hamulec ręczny. Jeśli po jego zwolnieniu nadal będzie się świecić lub zapali się podczas jazdy, oznacza to,  że poziom płynu hamulcowego jest zbyt mały. W takiej sytuacji najlepiej gdybyście poprosiły kogoś dolanie płynu hamulcowego, lub udały się do najbliższej stacji serwisowej. Specjaliści nie zalecają dalszej jazdy przy palącej się kontrolce.

 

 

 

Awaria poduszki powietrznej
Po włożeniu i przekręceniu kluczyka w stacyjce (ale nie odpaleniu auta) ta kontrolka powinna się zaświecić, ale kilka sekund później powinna zgasnąć.  Świecenie się tej kontrolki na stałe oznacza uszkodzenie instalacji poduszki powietrznej.
W tej sytuacji możecie jechać dalej, ale w sytuacji zderzenia poduszka najprawdopodobniej się nie uaktywni.

 

 

 

Awaria systemu EBD
Równoczesne zapalenie się tych kontrolek przy uruchomionym silniku wskazuje na uszkodzenie systemu EBD, lub, że system jest niedostępny. W tym przypadku podczas gwałtownego hamowania może wystąpić zablokowanie kół tylnych, co w konsekwencji może doprowadzić do poślizgu. Po zaświeceniu się tych kontrolek możecie kontynuować jazdę, ale powinnyście zachować szczególna ostrożność. Powinnyście też jak najszybciej zgłosić się do odpowiedniego specjalisty.

 

 

Awaria systemu ESP
Zaświecenie się tej kontroli oznacza awarię tego systemu, lub po prostu to, że działa.
I tak, kiedy podczas jazdy auto wpada w poślizg, wówczas ta pomarańczowa kontrolka mruga pulsacyjnie. Oznacza to, że system stabilizacji toru jazdy podjął działanie by pomóc Wam zapanować nad samochodem. Oznacza to jednocześnie, że przesadziłyście z prędkością z którą podróżujecie, lub z ilością gazu przy ruszaniu.
Kiedy natomiast następuje awaria systemu utrzymującego Wasz pojazd w kierunku jazdy, kontrolka będzie świeciła się cały czas. Może zapalić się na stałe także wtedy, kiedy celowo wyłączycie system ESP. Niektóre auta są wyposażone w taką funkcję. Mogłyście nieraz słyszeć chwalących się mężczyzn, że wyłączają ten system, bo jak twierdzą, na ogół zgrywając „kozaków” - nie jest im potrzebny. Autopolki nie radzą jego wyłączania. Naprawdę przydaje się w awaryjnych sytuacjach. Zwłaszcza na śliskiej i oblodzonej nawierzchni.


Awaria systemu wtrysku
Zapala się wtedy, gdy następuje awaria silnika. Jeśli po uruchomieniu silnika kontrolka nadal się świeci powinnyście jak najszybciej udać się do stacji serwisowej. Z kontrolka palącą się nadal można jechać, ale jak najszybciej powinnyście pojechać do specjalisty. Jednak częsta przyczyną zaświecenia się tej kontrolki jest zatankowania paliwa niskiej jakości dlatego niekiedy wystarczy dolać do baku paliwa o podwyższonej liczbie oktanowej, np. Verva na stacji Orlen i jeśli to było przyczyna zaświecenia się kontrolki, po ponownym uruchomieniu silnika powinna zgasnąć.


 

 

Kontrolka świec żarowych
Zapala się w momencie awarii świec żarowych silnika – dotyczy wyłącznie samochodów z silnikiem diesla. Jeśli po uruchomieniu silnika kontrolka nadal się świeci jak najszybciej udajcie się do stacji serwisowej. Z zapaloną możecie dalej jechać, ale szybka pomoc specjalisty będzie niezbędna.
Uruchamiając silnik diesla po pierwszym przekręceniu kluczyka w stacyjce ta kontrolka powinna się zapalić. Aby właściwie uruchomić silnik diesla powinnyście poczekać aż ta kontrolka zgaśnie. Co oznacza, że świece żarowe się nagrzały. Następnie przekręcić kluczyk z powrotem do pozycji wyjściowej i dopiero odpalić auto. To ważne, zwłaszcza zimą. Jeśli tego nie zrobicie, zaszkodzicie silnikowi, który może Wam odpowiedzieć początkowo nierówna pracą i zbędnym dla Waszego ciała trzęsieniem.


Awaria systemu ABS
Po przekręceniu kluczyka w stacyjce do pierwszego poziomu (o jeden „ząbek”) lampka zaświeci się, ale powinna zgasnąć po kilku sekundach. Będzie się świecić na stałe jeśli system będzie niesprawny. W tym przypadku system hamulcowy dalej będzie działał, ale prawdopodobnie bez funkcji ABS-u. W takiej sytuacji powinnyście zachować szczególną ostrożność i zwrócić się do serwisu z prośbą o pomoc.

 

 

 

Wyłączona poduszka powietrzna po stronie pasażera
Po włożeniu i przekręceniu kluczyka do pierwszego poziomu kontrolka zapali się na chwile i zgaśnie. Jeśli poduszka pasażera będzie odłączona, kontrolka ta będzie świecić się cały czas. Jeśli więc przewożąc małe dziecko w specjalnej gondoli na przednim siedzeniu, tyłem do kierunku jazdy, wyłączycie poduszkę (musicie to zrobić ze względu na jego bezpieczeństwo, a także przepisy) ta kontrolka będzie świeciła się cały czas. Dopóki jej ponownie nie włączycie. W niektórych autach do sygnalizacji tej sytuacji będzie użyta kontrolka mówiąca o awarii poduszki. Np. w Renault Clio.

 

 

Sprawdzenie ciśnienia w oponach
Może sygnalizować niewystarczające ciśnienie w oponach lub ciśnienie w oponach niedostosowane do prędkości.
Zaświeci się gdy zostanie rozpoznane uchodzenie powietrza z opony. Jeżeli dotyczyć to będzie kilku opon, na wyświetlaczu pojawią się informacje opisujące każdą z nich. W takiej sytuacji powinnyście przywrócić prawidłowe wartości ciśnienia w oponach. Nie powinnyście kontynuować jazdy przy niskim ciśnieniu w jednej lub kilku oponach, ponieważ prowadzenie może być niebezpieczne.
Powinnyście wtedy zmienić koło na zapasowe, dojazdowe lub naprawić za pomocą specjalnego zestawu.

 

 

Zużycie klocków hamulcowych
Zaświeci się, jeżeli klocki hamulców przednich są zużyte. W tym przypadku należy je jak najszybciej wymienić.

 

 

 

 

Awaria czujników parkowania
Kontrolka zaświeci się, jeśli zostanie wykryta usterka czujników parkowania. Możecie na pewno jechać dalej, tylko podczas parkowania zachowajcie szczególna ostrożność. Najprawdopodobniej nic Was nie ostrzeże o zbliżaniu się do przeszkody.

 

 

 

 

Sygnalizacja ogólna
Może oznaczać, że zostało rozpoznane uszkodzenie czujnika ciśnienia oleju silnikowego – jak najszybciej zwróćcie się do serwisu.

Ta kontrolka może tez oznaczać awarię świateł zewnętrznych,awarię czujnika deszczu, czujników parkowania, ale także awarię systemu monitoringu ciśnienia w oponach.

 

 

Awaria świateł zewnętrznych
Zapali się, gdy zostanie rozpoznane uszkodzenie jednych z następujących świateł:
pozycyjnych
stop
tylnych przeciwmgielnych,
kierunkowskazów
tablicy rejestracyjnej.
Przyczyną może być przepalenie się jednej z żarówek, odpowiedniego bezpiecznika lub przerwa w układzie elektrycznym.


Tylne światła przeciwmgielne
Zaświeci się, gdy włączymy tylne światła przeciwmgielne. Ta kontrolka będzie pomarańczowa, w przeciwieństwie do sygnalizacji włączenia przednich świateł przeciwmgielnych.

 

 

 

 

Przednie światła przeciwmgielne
Kontrolka zapali się po włączeniu przednich świateł przeciwmgielnych.

 

 

 


 

Regulator stałej prędkości (cruise control) - tempomat
Zapali się po uruchomieniu tej funkcji. Będzie świecić się cały czas podczas jej używania. Ta funkcja pozwoli Wam zadać autu wybrana prędkość z jaka ma się poruszać. Np. zbliżając się do terenu zabudowanego, możecie ustawić prędkość na 50km/h i więcej nie pojedziecie. Jeśli nie  dodacie gazu. Mniej też nie, chyba, że będziecie hamować.

 

 

 

Światła pozycyjne

Od wprowadzenia przepisu o jeździ na światłach przez cały czas, tę kontrolkę na deskach swoich aut powinnyście włączoną widzieć codziennie :)

 

 

 

Światła drogowe, czyli długie
Zaświeci się, gdy je włączycie. Pamiętajcie by wyłączyć, gdy ktoś będzie jechał z przeciwka.

 

 

 

 

Ankieta

Czy zmieniasz opony wraz ze zmianą pory roku
 

Zapraszamy

fiat1.jpg